5-htp supplementen kunnen je leven weer mooi maken, na een Depressie, angst of paniek

[lwptoc]

5-htp heeft de mogelijkheid je weer levend te voelen na een depressie, paniekaanval of angstklachten.

Natuurlijk is dit fantastisch, maar zijn er ook gevaren bij dit product? Om dit te weten te komen heb je ook 5-htp ervaringen voor nodig, om goed geinformeert te zijn.

De lijst met voordelen lijkt haast eindeloos te zijn en voordat je ergens 5-htp supplementen gaat kopen, gaan we onderzoeken wat het nou precies is en welke ervaringen mensen met 5-htp supplementen hebben.

Maar laten we eerst onderzoeken wat 5-htp nou precies is.

wat is 5-htp

Wat is 5-htp nou precies?

5-htp is een aminozuur en het werkt als een antioxidant. Het stimuleerd de aanmaak van neurotransmitters als serotonine en melatonine. Melatonine is het hormoon dat wordt aangemaakt voordat je gaat slapen.

5-htp heeft dan ook de eigenschappen om je vrolijker, energieker te laten voelen en tevens jou lekker te laten slapen.

Serotonine heeft een aantal functies, zoals: het reguleren van je stemming, het libido, gedrag en je eetlust in balans te houden.

Het gedrag en het reguleren van iemands stemming is waar 5-htp uitkomst kan bieden bij mensen die hiermee uit balans zijn.

Waar komt 5-htp vandaan?

5-htp is een stofje wat wordt gewonnen uit het zaadje van het kruid Griffonia simplicifolia. Het kruid gewas is afkomstig uit Zuid-Afrika. Zover als we nu weten is dit kruid de enigste bron van hoge concentraties natuurlijke 5-htp.

Waar wordt 5-htp voor gebruikt?

Er zijn gelukkig ontzettend veel aandoeningen waarvoor je 5-htp kan gebruiken. Toch zitten er bij 5-htp gebruik voor sommige aandoeningen, ook gevaren aan. Hier later meer over.

Aandoeningen waarvoor je 5 htp kan gebruiken:

  • premenstrueel syndroom
  • dysforisch premenstrueel syndroom
  • Slapeloosheid, nachtmerries
  • Eetstoornissen
  • Depressie
  • winterdepressie
  • Bipolaire stoornis
  • Stress, angst, paniekaanvallen, agressie, tandenknarsen
  • Obsessief-compulsieve stoornis
  • Fibromyalgie
  • Chronische (spannings)hoofdpijn, migraine
  • Chronische pijn
  • Jetlag
  • slaapapneu
  • ADHD

Bron: Orthokennis

Dit is nogal een lijst met aandoeningen waarbij 5-htp supplementen zouden kunnen helpen. En als we zo de 5-htp ervaringen erbij halen, dan klopt het ook dat veel mensen er baat bij hebben.

Maar er zijn ook mensen die moeten oppassen met dit supplement.

contra indicaties 5-htp

Hebben 5-htp supplementen ook contra-indicaties met andere medicijnen?

Helaas wel. Vooral de groep die het meeste baat zou kunnen hebben bij deze 5-htp supplementen. Bijvoorbeeld als je antidepressiva slikt dan is 5-htp geen optie voor je.

Wil je het toch perse gebruiken, raadpleeg dan je dokter of psychiater. Uit onderzoek is gebleken dat bij een dosering van 50 tot 200 mg er geen vervelende bijwerkingen waren. Desalniettemin, wordt het gebruik afgeraden.

Ook mensen met ernstige lever of -nier aandoeningen mogen dit supplement niet gebruiken.

Hier de contra-indicaties van 5-htp op een rijtje:

  • Mensen die antidepressiva slikken
  • Als je ernstige lever of nier aandoeningen hebt
  • Niet tijdens de zwangerschap of wanneer je borstvoeding geeft
  • Als je sclerodermie hebt
  • Bij mensen die het syndroom van Down hebben

5-htp ervaringen

5-htp Supplementen ervaringen

Onderzoek van aantal negatieve en positieve ervaringen met 5-htp supplementen van het internet afgehaald

  1. Positieve ervaringen: (58)
  2. Neutrale ervaringen: (6)
  3. Negatieve ervaringen: (15)

Total aan ervaringen: 79

Negatieve Ervaring met 5-htp 1:

Toen ik was begonnen met het innemen van 5-HTP en na ongeveer 2 weken begonnen enkele echt donkere gedachten te komen. Mijn lichaam voelde ook super raar … hoofdpijn ook. Ik weet niet zeker of ik misschien te veel neem, maar ik neem dit spul niet meer aan. Zo blij dat ik deze beoordelingen vond omdat ik dacht dat ik gek werd !! Nee, het is gewoon de 5-HTP !!

Negatieve Ervaring met 5-htp 2

Ik werd geadviseerd dit te nemen voor stress en hoge bloeddruk als een natuurlijke remedie en sinds ik het gebruik heb ik de ergste clusterhoofdpijn gehad. Ik heb nog nooit zulke hoofdpijn gehad. Ja, ik slaap misschien dieper maar de bijwerkingen die ik krijg zijn het niet waard, ik slaap liever geen hoofdpijn zonder diep te slapen. Ik lees dat veel mensen dit als migraine beschouwen … Ik kan niet zien hoe het de mijne veroorzaakt heeft. Wordt niet meer gebruikt.

Zoals, je kan zien zijn de negatieve ervaringen met 5-htp niet mis. Toch wou ik deze 5-htp ervaringen aan jou meegeven.

Waarom?…

Omdat nu de positieve ervaringen komen en voor sommige heeft dat echt hun leven veranderd. Hierbij de positieve 5-htp ervaringen dus.

Positieve 5-htp ervaringen:

Positieve ervaring 1:

ik heb alleen positieve ervaring met 5-HTP. 160 mg, vega capsules 30 minuten voor het slapengaan. ik heb de diepste meest verfrissende slaap. ik voel me vredig en in een positieve vibe vanuit balans en voel zeker dat de serotonineniveaus omhoog zijn. Het heeft duidelijk verschillende effecten voor verschillende mensen, je moet gewoon dingen proberen en ontdekken wat voor jou werkt.

Positieve ervaring 2:

Ten eerste. Dit duurt erg lang voordat het zijn werk doet. Zoals meer dan een maand, misschien twee maanden. Ik had echt hevige hoofdpijn. Spanningshoofdpijn is mijn grootste probleem. Ik had ook de hele dag vreselijke hoofdpijn. Bijna de hele dag, elke dag. Ik lijd ook aan vreselijke angst. Dit heeft vrijwel de hoofdpijn geëlimineerd. Ik word niet langer wakker met hoofdpijn en heb niet langer hoofdpijn gedurende de dag. Ik heb ook een vermindering van mijn angst opgemerkt. Het heeft het met ongeveer de helft verminderd. De helft is nog steeds veel, dus ik heb het aantal van 100 mg tot 200 mg per dag verhoogd. We zullen zien wat er gebeurt, maar tot nu toe geen hoofdpijn en minder angst en mijn motivatie begint terug te komen. Bedankt!

Positieve ervaring 3 met Depressie en hoofdpijn:

Ik was constant uitgeput, hoeveel slaap ik ook kreeg en had elke dag hoofdpijn. Ik heb al jaren symptomen van angst en depressie en heb veel verschillende antidepressiva geprobeerd zonder positieve resultaten. Ik neem 5-HTP 50 mg voor het slapengaan gedurende ongeveer 2 weken en merkte een aanzienlijk verschil in angstniveaus en energie.

Ik heb geen hoofdpijn meer en heb eigenlijk genoeg energie om me bezig te houden en dingen te doen. Ik heb nog steeds golven van paniek en angst, maar het zijn alleen golven en niet constant meer. Ik heb nog nooit problemen gehad met slapen, maar ik vind het nu gemakkelijker om ‘s ochtends op te staan. Ik hoop echt dat het me blijft helpen op mijn reis.

Positieve ervaring 4 met generaliserende angststoornis:

Ik kreeg elke SSRI, SNRI en elk nieuw antidepressivum dat in de afgelopen 18 jaar beschikbaar was. Doktoren probeerde zelfs bipolaire medicijnen en een hoge dosis Closapine, in wanhoop, zonder resultaat.

De bijwerkingen waren verschrikkelijk, en ik voelde me alleen maar beter voor een paar weken, hooguit, op een nieuw medicijn. Ik heb altijd geweten dat mijn serotonine laag was, maar ik kreeg symptomen van buitengewoon lage niveaus, waaronder slaapstoornissen, allodynie en woede (hoge dopamine).

DNA-analyse onthulde meerdere cytochroom P450-mutaties, MTHFR c677t homozygoot, MAOA-mutatie, COMT-mutaties en meerdere mutaties van serotonineproductie en -productie. Een kanttekening: ik ben niet in staat om 5-htp efficiënt te maken van tryptofaan. Al deze factoren verklaarden waarom antidepressiva en CBT-therapie nooit werkten.

Omdat mijn systeem erg gevoelig is, begon ik met 50 mg 5-htp per dag en werkte ik langzaam op tot mijn huidige dosis van 300 mg per dag, ingenomen 100 mg per dosis (lege maag) gedurende een periode van enkele maanden.

Ik overweeg de dosis hoger te brengen, omdat ik een lichte verbetering heb gezien zonder bijwerkingen, maar ik zou graag een grotere respons op de therapie zien. 5-htp is het eerste dat ooit mijn levenslange depressie en angststoornis heeft geholpen.

Positieve ervaring 5 met Depressie en Angst:

ik ben heel blij met dit product, het is goedkoop en effectief voor mij en ik hoef niet met een arts te praten :)). Ik neem elke 4 uur 300 mg om te helpen met mijn zelf gediagnosticeerde ernstige angststoornis en depressie. 5-htp helpt de meest stressvolle situaties weg te werken.

Hoe dan ook.  Ik zeg dat ik een gelukkiger persoon ben dan voordat ik het nam. Er zijn enkele interessante bijwerkingen bij het nemen van 3x 100 mg per keer, belangrijk om iets te eten, dat alleen al zal helpen bij het oplossen van veel problemen. er zijn een paar andere bijwerkingen die ik heb ervaren die extreem moeilijk uit te leggen zijn in tekst of periode eigenlijk met mijn gebrek aan grammatica en vocabulaire.

Ik drink geen alcohol meer of gebruik geen andere medicijnen dus … oh. ik heb gemerkt dat mijn hartslag niet zo snel klopt. wat een van mijn moeilijk te verklaren bijwerkingen zou verklaren. Test dit geweldige product in elk geval wanneer je een paar dagen hebt om je aan te passen aan de negatieve of positieve mogelijkheden. Hopelijk helpt dit medicijn anderen, zoals het mij heeft geholpen :))

Positieve ervaring 6 met Schizoaffectieve Stoornis:

Ik gebruik het voor depressieve / lage gemoedstoestanden ten gevolge van mijn schizo-affectieve ziekte en 5-htp is  zeer effectief gebleken bij het verbeteren van mijn emotionele toestand. Ik heb ook een aantal levendige dromen gehad sinds het nemen van 5-htp en heb ontdekt dat mijn algemene verbeeldingsvermogen ook beter is geworden !!

Ik wil mensen wel aanraden om met een medische professioneel over Vitamine b4 te praten, omdat het kan reageren met andere medicijnen, vooral bij sommige antidepressiva’s! Ik gebruik de Vitasana supplementen 1 of twee per dag voor nu ongeveer anderhalve maand.

aanbevolen doseringen 5-htp

 

Aanbevolen doseringen van een 5-htp Supplement

Algemeen doserings advies: 50-800mg/dag

  • Gewichtsbeheersing: 250 – 300 mg, 30 minuten voorafgaand aan een maaltijd.
  • Stemmingsverbetering: 50-100 mg, 3 keer per dag bij de maaltijd. Gebruik gedurende minstens een week om een ​​gunstig effect op te merken.
  • Fibromyalgie symptoomverlichting: 100 mg, 3-4 keer per dag bij de maaltijd. Gebruik gedurende ten minste twee weken om een ​​gunstig effect op te merken.
  • Migraine: 100-200 mg, 2-3 keer per dag bij de maaltijd. Gebruik gedurende twee tot drie weken om een ​​gunstig effect op te merken.
  • Slaaphulpmiddel: 100 – 300 mg, 30 – 45 minuten voor het slapengaan. Stapelen met GABA om de effectiviteit te vergroten
  • Slaapabneu: 250mg/dag
  • Depressie: 150-400mg/dag
  • Obsessief-compulsieve stoornis: 200 mg/dag

Over het algemeen kun je zeggen dat als er bijwerkingen van 5-htp supplementen zijn, het vaak door een te hoge dosering komt of door interactie met andere medicatie.

De meeste 5-htp supplementen komen in de vorm van een capsule. Je kan dus ook de capsule openmaken en de hoeveelheid een paar keer verdelen, zodat je precies weet hoeveel je inneemt.

Ik zou er altijd voor zorgen dat je met de minimale dosering begint om bijwerkingen uit te sluiten. Deze dosering is 50 mg 5-htp.

Een Review over het beste 5-htp supplement van Vitasana

Website: https://vitasanasupplements.com
Merk: Vitasana supplements
Hoeveelheid 1 potje: 60 vega capsules
Prijs: 11,50 (Zonder stapel korting)

Wat zit er in dit supplement?:

  • 50mg 5-htp
  • 5mg B-3
  • 5mg B-6

Zoals je ziet zijn ze begonnen met de minimale aanbevolen dagdosering. Op deze manier kan je precies uitzoeken, hoeveel jij nodig hebt voor een bepaalde aandoening.

Je betaald ook maar 11,50 voor een potje en mochten ze bevallen dan kan je de 5-htp supplementen vandaag nog kopen met stapelkorting (HIER)

Waarom de Vitamine B-3 en B-6 toevoegen?

Vitamine B-3 staat bekend om haar helend vermogen op mentaal gebied, ook wel Niacine genoemd. In het onderzoek wat je hieronder kan vinden, werden er positieve resultaten geboekt op het gebied van schizofrenie.

Daarbij worden nachtmerries ook minder en geeft de B-3 Vitamine een gevoel  van wel behagen en en mentaal balans. Daarom ook Uitstekend dat Vitasana niacine heeft toegevoegd.

En waar is de Vitamine B-6 goed voor?

In het onderzoek waar B-6 allemaal goed voor was, kwamen ze erachter dat de Vitamine B-6 de productie van serotonine, dopamine en GABA stimuleerden, om zo de emotieregulatie te verbeteren.

Zeker, omdat 5-htp vaak voor mentale aandoeningen wordt gebruikt, lijkt dit een uitstekende toevoeging van Vitasana.

voordelen van 5-htp supplementen

Wat zijn de voordelen van de Vitasana 5-htp Supplementen?

  • Er is Vitamine B-3 en B-6 toegevoegd voor een meer mentale balans
  • Ze hebben de minimale aanbevolen dosis van 50mg, om zo bijwerkingen te verminderen
  • Ze zijn een stuk goedkoper dan de meeste 5-htp supplementen, zeker met de stapelkorting
  • Ze hebben een 30-dagen niet-goed-geld-terug garantie
  • Boven de 50 euro wordt er gratis verzonden
  • Voor 11.00 ‘sochtends besteld en je hebt het de volgende dag in huis

Wat zijn de nadelen van deze Supplementen?

  • Ze worden niet in poedervorm geleverd, waardoor je alleen exact kan doseren als je de capsule open maakt.
  • Veel negatieve ervaringen ten opzichte van de positieve

Slot conclusie over de 5-htp supplementen

Slot conclusie over de 5-htp supplementen

Ik zal eerlijk zijn. Ik ben best geschrokken toen ik ten opzichte van alle positieve ervaringen ook veel negatieve ervaringen zag.

Ik heb ook getwijfeld of ik over deze supplementen een review moest schrijven. Toch zag ik ook genoeg mensen waarbij 5-htp hun leven heeft veranderd. Vandaar dat ik dit supplement toch wou reviewen.

Ik wil er wel bij zeggen, dat als je antidepressiva slikt, gebruik het dan gewoon niet en laat je informeren door je psychiater of dokter.

Dit gezegd hebbende, als jij niet bij de gene hoort met de contra-indicaties en je last heb van ADHD, depressie, angst of aanverwante stoornissen en je gebruikt hier nog geen medicatie voor, dan is het de moeite waard om het uit te proberen.

Wil je dan ook nog eens van de stapel korting genieten, dan kan je nu nog klikken op de link beneden, om te kijken hoeveel korting jij krijgt.

 

Website: https://vitasanasupplementen.com

Wees gezond,

Lucas

 

Bronnen:

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3536521 (wetenschappelijke bronnen 5-htp hoofdpijn en migraine)
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3308389 (wetenschappelijke bronnen 5-htp hoofdpijn en migraine)
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19417589 (wetenschappelijke bronnen 5-htp en slapen)
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9727088 (wetenschappelijke bronnen dosering 5-htp)
5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3865832/ (wetenschappelijke bronnen over 5-htp en antidepressiva en serotonine syndroom)
6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25855923 (wetenschappelijke bronnen Vitamine B-3, Niacine)